Νέα και ενημέρωση
Αθήνα, 3C°,
Παρασκευή, 9 Δεκεμβρίου 2016
Ειδήσεις: Οικονομία
Σχετικά Νέα
Μέγαρο Μουσικής: Καλοκαίρι στον κήπο με μουσική, τραγούδια και αστέρια
Εκτη συνεχή χρονιά και ο Κήπος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών είναι ...
Ο Παναγιώτης Μάργαρης μαζί με εξαιρετικούς ερμηνευτές, στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης παρουσιάζει τη μουσική παράσταση το ...
Η ψευτοαφελής, του Β. Α. Μότσαρτ στη Λυρική Σκηνή
  Την τρίπρακτη κωμική όπερα του Β. Α. Μότσαρτ Η ψευτοαφελής, θα ...
Top Επιχειρήσεις
Βόλος
clientThumb
Αθήνα
clientThumb
Πάτρα
clientThumb
Βόρειες Σποράδες
clientThumb

Το περίφημο Ρέκβιεμ του του Μότσαρτ στο Μέγαρο Μουσικής την Μ.Τρίτη

Το περίφημο Ρέκβιεμ του του Μότσαρτ στο Μέγαρο Μουσικής την Μ.Τρίτη
Η επιθυμία του ανθρώπου για μέθεξη με τον Θεό ανέκαθεν μετουσιωνόταν σε μελωδικό άκουσμα, οδηγώντας δημιουργούς και ακροατές στη λύτρωση μέσα από την τέχνη και τη μουσική. Ακόμα και οι νεκρώσιμες ακολουθίες ή οι πένθιμοι θρήνοι για το Θείο Πάθος της Ρωμαιοκαθολικής ή της Λουθηρανικής Εκκλησίας αποκτούν μιαν υπερβατική διάσταση που πάντοτε συγκινούσε βαθιά τους πιστούς αλλά και το φιλόμουσο κοινό απανταχού της Γης.

Δύο αριστουργηματικές συνθέσεις της δυτικοευρωπαϊκής θρησκευτικής μουσικής, το «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ και το «Stabat Mater» του Χάιντν θα παρουσιαστούν στις 7 και 8 Απριλίου, αντίστοιχα, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στο πλαίσιο του Κύκλου Adagio-Moυσικές για τις μέρες του Πάσχα, κατά τη Μεγάλη Εβδομάδα.

Η πρώτη σύνθεση, που αποτελεί και το κύκνειο άσμα του σπουδαίου αυστριακού μουσουργού, παρουσιάζεται τη Μεγάλη Τρίτη 7 Απριλίου στις 8:30 το βράδυ στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης.

Η παρουσίαση αυτή αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών. Τα φωνητικά μέρη του Ρέκβιεμ ερμηνεύουν η υψίφωνος Μυρτώ Παπαθανασίου, η μεσόφωνος Θεοδώρα Μπάκα, ο τενόρος Χουάν Σάντσο και ο μπάσος Βίτο Πριάντε. Συμμετέχει η βραβευμένη χορωδία Άρνολντ Σαίνμπεργκ, την οποία δίδαξε ο Έρβιν Όρτνερ. Την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών διευθύνει ο Βασίλης Χριστόπουλος. Για την καλύτερη κατανόηση του λατινικού ποιητικού κειμένου, έχει προβλεφθεί η προβολή υπερτίτλων στα ελληνικά.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης τη «Συμφωνία αρ. 25 σε σολ ελάσσονα Κ 183» του Μότσαρτ. Τα δύο έργα αντικαθιστούν, στο πρόγραμμα της πασχαλινής συναυλίας της ΚΟΑ, τη Missa Solemnis του Μπετόβεν, η οποία είχε αρχικώς ανακοινωθεί, καθώς η συνολική παραγωγή στηριζόταν εν πολλοίς στη συμμετοχή της Χορωδίας της ΝΕΡΙΤ, η οποία όμως δεν έχει συσταθεί.

Της εκδήλωσης θα προηγηθεί δωρεάν εισαγωγική ομιλία του Νίκου Λαάρη για τους κατόχους εισιτηρίων (Αίθουσα Συνεδριακού Κέντρου 1, ώρα έναρξης 19:45).

Προπομπός του Ρέκβιεμ

Προπομπός του Ρέκβιεμ στο πρόγραμμα της πασχαλινής συναυλίας της ΚΟΑ στο Μέγαρο είναι η αριστουργηματική «Συμφωνία αρ. 25 σε σολ ελάσσονα Κ 183» του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756-1791), η οποία θα παρουσιαστεί στο πρώτο μέρος.

Πρώιμη σύνθεση σε τετραμερή κλασική φόρμα -ο ιδιοφυής Μότσαρτ την έγραψε πιθανότατα σε ηλικία 17 ετών στα 1773-, η επονομαζόμενη «Μικρή συμφωνία σε σολ ελάσσονα» (σε αντιδιαστολή με την 40ή που είναι γραμμένη στην ίδια τονικότητα), αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγμα του προρομαντικού γερμανικού κινήματος Sturm und Drang («Θύελλα και ορμή»).

Όπως επισημαίνουν μουσικοκριτικοί και μελετητές, τα στοιχεία που εντυπωσιάζουν τον ακροατή είναι η αναπάντεχη ωριμότητα και το έντονα τραγικό ύφος της Συμφωνίας αρ. 25 που είναι αντιστρόφως ανάλογα με το νεαρό της ηλικίας του συνθέτη. Το έργο είναι επηρεασμένο από εκείνο του τσέχου συνθέτη Ιωάννη-Βαπτιστή Βάνχαλ (1739-1813), καθώς και από τη «Συμφωνία αρ. 39» του Χάιντν, τον οποίο θαύμαζε ο μεγάλος Αυστριακός.

Το Ρέκβιεμ

Ο τελευταίος χρόνος (1791) της ζωής του Μότσαρτ υπήρξε ιδιαίτερα παραγωγικός. Ο φόρτος εργασίας ήταν μεγάλος, εκείνο το καλοκαίρι, καθώς ο συνθέτης είχε στα σκαριά τον «Μαγικό Αυλό» και τη «Μεγαλοψυχία του Τίτου». Στις ήδη ανειλημμένες καλλιτεχνικές του υποχρεώσεις ήρθε να προστεθεί αιφνιδίως και η παραγγελία ενός ρέκβιεμ από ανώνυμο εντολέα, την οποία ο Μότσαρτ δέχθηκε να φέρει σε πέρας για δύο λόγους: επιθυμούσε από τη μία να ασχοληθεί εκ νέου με την εκκλησιαστική μουσική και από την άλλη να βελτιώσει την οικονομική του κατάσταση.

Ως γνωστόν, το Ρέκβιεμ δεν ολοκληρώθηκε, παρά τις προσπάθειες του συνθέτη, αφού η υγεία του είχε αρχίσει να φθίνει δραματικά (απεβίωσε τον Δεκέμβριο του 1791). Το μυστήριο που κάλυπτε τον άγνωστο εντολέα, ωστόσο, έχει πλέον λυθεί: ήταν ένας αριστοκράτης, ερασιτέχνης μουσικός και συνθέτης, που συνήθιζε να προσλαμβάνει προικισμένους δημιουργούς της εποχής του, προκειμένου αυτοί να συνθέτουν έργα για λογαριασμό του έναντι αδρού τιμήματος, τα οποία ο ίδιος παρουσίαζε ως δικά του.

Όταν, λοιπόν, ο Κόμης φον Βάλζεγκ έχασε τη σύζυγό του παρήγγειλε στον Μότσαρτ, μέσω ενός αγγελιαφόρου, μια νεκρώσιμη ακολουθία που θα εμφάνιζε ως δήθεν δική του. Το ημιτελές δημιούργημα του μεγάλου δασκάλου ανέλαβαν να αποπερατώσουν οι μαθητές του Άιμπλερ και Ζίσμαϊρ. Στη συνέχεια, η σύζυγος του Μότσαρτ Κονστάντσε προώθησε την παρτιτούρα στον Κόμη φον Βάλζεγκ, που τη διηύθυνε ο ίδιος στη μνήμη της συζύγου του, τον Δεκέμβριο του 1793 στην πόλη Βίνερ-Νόυσταντ της Αυστρίας. Η πραγματικά πρώτη πλήρης εκτέλεση του έργου δόθηκε στη Βιέννη στις 2 Ιανουαρίου 1793.
Πηγή : http://www.tovima.gr/
Άλλες ειδήσεις κατηγορίας
Ο διάσημος νορβηγός συγγραφέας ενθουσίασε τους θαυμαστές του στο Μέγαρο Μουσικής
Ήταν αναμενόμενο. Το ξέραμε από τη στιγμή που ανακοινώθηκε επισήμως η ...
Ομιλία στο Μέγαρο Μουσικής στις 16 Σεπτεμβρίου
Μία εκδήλωση αφιερωμένη στο δικαίωμα στη διαφορετικότητα θα ...
Θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Τα Λογοτεχνικά Βραβεία του ηλεκτρονικού περιοδικού για το βιβλίο «Ο ...
Μανώλης Μητσιάς και «απαγορευμένα τραγούδια» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Ένα μουσικό αφιέρωμα στα τραγούδια που απαγόρευσε ή λογόκρινε η χούντα ...
Ένταση στο Μέγαρο Μουσικής στη διάρκεια της ομιλίας του Λ. Παπαδήμου
Ένταση από ομολογιούχους του ελληνικού Δημοσίου που έχουν ζημιωθεί ...
Η Camerata Junior σε μία συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Την καθιερωμένη ανοιξιάτικη συναυλία της στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ...
Η Μαρινέλλα συναντά τη Βέμπο στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Η μουσική παράσταση, που γοήτευσε το αθηναϊκό κοινό, Η Μαρινέλλα ...
To Μέγαρο Μουσικής Αθηνών υποδέχεται τον Ludovico Einaudi
Ο Ιταλός πιανίστας Ludovico Einaudiθα βρεθεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για ...
ΥΠΟΙΚ: Δεν πωλείται το Μέγαρο Μουσικής
Το Μέγαρο Μουσικής ρυθμίζει τις οφειλές του στο Δημόσιο και δεν ...