Νέα και ενημέρωση
Αθήνα, 8C°,
Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2016
Ειδήσεις: Ατζέντα
Σχετικά Νέα
Ο Ερωτόκριτος από τους Χαΐνηδες και τους Κι όμΩς κινείται στο Dance Days
Με τον 'Έρωτόκριτο", από τους Χαΐνηδες και τους Κι όμΩς ...
Ο Ερωτόκριτος από τους Χαΐνηδες και τους Κι όμΩς κινείται σε μικρή περιοδεία
Μια νέα ανάγνωση του Ερωτόκριτου, διαφορετική από τις συνηθισμένες, ...
Ο Ερωτόκριτος από τους Χαΐνηδες και τους Κι όμΩς κινείται στο Ηρώδειο
Μια ανάγνωση του Ερωτόκριτου διαφορετική από τις συνηθισμένες ...
Top Επιχειρήσεις
Αθήνα
clientThumb
Πάτρα
clientThumb
Βόρειες Σποράδες
clientThumb
Βόρειες Σποράδες
clientThumb
Πάτρα
clientThumb

Ο Ερωτόκριτος από τους Χαΐνηδες και τους Κι όμΩς κινείται στη Μονή Λαζαριστών

Ο Ερωτόκριτος από τους Χαΐνηδες και τους Κι όμΩς κινείται στη Μονή Λαζαριστών

Μια ανάγνωση του Ερωτόκριτου διαφορετική από τις συνηθισμένες προτείνουν οι Χαΐνηδες και η χορευτική ομάδα «Κι όμΩς κινείται», στη μουσική παράσταση που παρουσιάζουν στη Μονή Λαζαριστών, στο πλαίσιο του φετινού φεστιβάλ, με τη συμμετοχή του Ψαραντώνη.


Ο Ψαραντώνης και ο Χαΐνης Δ. Αποστολάκης, που θα αφηγηθούν με το τραγούδι τους, είναι εκπρόσωποι των δυο τελευταίων γενιών στην Ευρώπη, οι οποίοι μεγαλώνοντας στα χωριά τους, κληρονόμησαν και αποστήθισαν από την προφορική παράδοση μεγάλα κομμάτια ενός έπους αναφοράς, όπως είναι ο Ερωτόκριτος.


Έργο-σταθμός στην ιστορία της ελληνικής λογοτεχνίας και της Κρήτης του 17ου αιώνα, ο Ερωτόκριτος του Βιτσέντζου Κορνάρου είναι σήμερα το μοναδικό ίσως έργο που συντηρεί τη μεγάλη λαϊκή παράδοση των ραψωδών.


Ζωντανή μουσική από τους Χαΐνηδες: Δημήτρης Αποστολάκης (λύρα), Δημήτρης Ζαχαριουδάκης (τραγούδι-κιθάρα), Μαρία Κώτη (τραγούδι), Αλέξης Νόνης (κρουστά-πλήκτρα), Τάκης Κανέλλος (κρουστά), Κλέων Αντωνίου (ηλεκτρική κιθάρα), Μιχάλης Νικόπουλος (λαούτο – μαντολίνο), Δημήτρης Μπρέντας (γκάιντα-κλαρίνο), Αντώνης Σκαμνάκης (μπάσο). Μαζί τους οι: Πολυζωγόπουλος Αντρέας (τρομπέτα) & Σιώτας Φώτης (βιολί).

Κίνηση: Κι όμΩς κινείται 

Χορός - Ακροβασία: Αμέντας Γιώργος, Bentancor Camilo, Δημάς Βασίλης, Λινάρδου Αντιγόνη, Μακατσώρης Χριστόφορος, Μαλκότσης Ερμής, Ιωάννα Παρασκευοπούλου, Χριστίνα Σουγιουλτζή, Χαμηλοθώρη Λία

Φωτισμοί: Γιάνναρος Αλέκος

Σκηνικός χώρος: Κι όμΩς κινείται

Σχεδιασμός σκηνικών αντικειμένων: Φωτιάδης Φιλιππος 

Ηχοληψία: Σάκης Γκίκας


Σημείωμα του Δημήτρη «Χαϊνη» Αποστολάκη

Ο Ερωτόκριτος που διαβαζόταν και απομνημονευόταν από μορφωμένους και αγράμματους (από την Κρήτη μέχρι τα Επτάνησα, τη Σμύρνη, την Ήπειρο, το Αιγαίο, τους κλεφταρματωλούς, τον ελληνισμό της διασποράς) πρόσφερε το έλασσον γλωσσικό υπόστρωμα στο νεοσύστατο εθνικό κράτος της Ελλάδας κι επηρέασε τους μεγάλους της ποιητές από το Σολωμό μέχρι το Σεφέρη. Τα προτάγματα που νοηματοδότησαν το ατομικό φαντασιακό, στην αρχαιότητα των Ομηρικών Επών, ήταν η «ανδρεία», η «τιμή» και το «κάλλος». Στον Ερωτόκριτο έχομε την «παλληκαριά», τη «φρόνηση» και την «ομορφιά». Και τα δύο είναι εγχειρίδια αξιακής θεμελίωσης και συμπεριφορικής ηθικής για πολλές γενιές ανθρώπων.

Όμως η μεγάλη ομοιότητα, έγκειται στο γεγονός ότι δεν ήταν ούτε ακριβώς τραγούδια, ούτε ποιήματα, ούτε θεατρικά έργα. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν εκστατικά παραστατικά τραγουδαφηγήματα. 

Ο Ερωτόκριτος εκδιώχτηκε από τα χωριά της Κρήτης. Τη θέση του πήραν το δελτίο των 8 στην τηλεόραση, το facebook, ο αυτισμός των sms και ο θόρυβος από την εκβιομηχάνηση της γεωργικής εργασίας. Συνήθως τον συναντάμε  στα χείλη τραγουδιστών, που του αφιερώνουν ένα τρίλεπτο γλυκερής και αυτάρεσκης ευαισθησίας και σε θεατρικές παραστάσεις ως φολκλόρ ή ως φολκλόρ «πειραγμένο». Ο λόγος της αποτυχίας των προσπαθειών αυτών είναι, όπως προανέφερα ότι ο Ερωτόκριτος καθώς δεν είναι ούτε ποίημα, ούτε τραγούδι, ούτε θεατρικό έργο, απαιτεί άλλη στάση, άλλη ευθύνη, άλλη απεύθυνση, άλλη πίστη και εντέλει, άλλη αναπαράσταση. 

Για την ανάδειξη αυτών των θησαυρών θα ήθελα να επιχειρήσω μιαν άλλη αναπαράσταση της διαλεκτικής του Ερωτόκριτου, στηριγμένη στη δύναμη, την πίστη και την τέχνη των ιδιαίτερων προσώπων, που θα καταδυθούν σ΄ αυτή την αρχέγονη συνειδησιακή κατάσταση του Ομηρίδη – Λυράρη - Ράπερ. Η διαλεκτική της τραγουδαφήγησης από τα πολλά διαφορετικά όργανα και τις φωνές, συμπληρώνεται και διαχέεται στη θεατρική πτυχή του έργου, από τη στικτική ή αντιστικτική παρουσία της ομάδας κι όμΩς κινείται. Η ανάγκη που μας οδήγησε στην παρουσία του χορού, είναι η άμεση και καθαρή σχέση του με τη ρυθμολογία και την εκστατική υπόσταση του έπους, μια σχέση απαλλαγμένη από τη θεατρική του αναπαράσταση.

Άλλες ειδήσεις κατηγορίας
Σεμινάρια Σύγχρονου χορού/Ακροβασίας και παράσταση από τους «κι όμΩς κινείται» στο WE
H ομάδα «κι όμΩς κινείται» έρχεται στη Θεσσαλονίκη και παρουσιάζει την ...
Ερωτόκριτος - Κατερίνα Μουρίκη - Ιωάννα Κυρίτση-Τζιώτη
Από τις εκδόσεις Διάπλαση κυκλοφορεί το παιδικό βιβλίο – CD των ...
Ερωτόκριτος του Βιτσέντζου Κορνάρου στο θέατρο Φούρνος
Ο όμιλος UNESCO Πειραιά και Νήσων παρουσιάζει το αριστούργημα του ...
Ερωτόκριτος στο Θέατρο Κάππα: εορταστικές παραστάσεις
Μετρώντας σχεδόν δύο μήνες επιτυχίας με την παράσταση «Ερωτόκριτος» ...
Αρετή Κετιμέ: Ερωτόκριτος, μια μαγική παράσταση για μικρά και μεγάλα παιδιά στο θέατρο Κάππα
Σε αυτήν την παράσταση υπάρχουν σχεδόν όλα, παραμύθι, αγάπη, κακιά ...
Ερωτόκριτος του Βιτσένζου Κορνάρου, από τον Ηλία Καρελλά στο Θέατρο Κάππα
Μια μαγική παράσταση για μικρά και μεγάλα παιδιά βασισμένη στο ...
Ο Ερωτόκριτος στην παιδική σκηνή του Θεάτρου Κάππα
Ο Ερωτόκριτος του Κορνάρου, μια μαγική παράσταση για παιδιά, με την ...
MedDeT, στο 3ο Φεστιβάλ Χορού στη Μονή Λαζαριστών
Η ομάδα “κι όμΩς κινείται”, παρουσιάζει την επιτυχημένη παράσταση ...
Δημήτρης Μαραμής: Ένας σύγχρονος Ερωτόκριτος σε blues ρυθμούς
«Η γλώσσα του Ερωτόκριτου είναι η τελειότερα οργανωμένη γλώσσα που ...