Νέα και ενημέρωση
Αθήνα, 6C°,
Κυριακή, 11 Δεκεμβρίου 2016
Ειδήσεις: Οικονομία
Σχετικά Νέα
Εγκρίθηκε το τελικό σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων
Εγκρίθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ το τελικό σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης των ...
Μηταράκης για Ελληνικό: Η προσφορά πρέπει να ανταποκρίνεται στην αξία της παραχώρησης
«Η οικονομική προσφορά για το Ελληνικό πρέπει να ανταποκρίνεται στην ...
Top Επιχειρήσεις
Βόλος
clientThumb
Αθήνα
clientThumb
Πάτρα
clientThumb
Βόρειες Σποράδες
clientThumb

Αντιδράσεις από βουλευτές όλων των κομμάτων στο σχέδιο συνολικής παραχώρησης του ΟΛΘ

Αντιδράσεις από βουλευτές όλων των κομμάτων στο σχέδιο συνολικής παραχώρησης του ΟΛΘ

Τη συνολική παραχώρηση της χρήσης των δραστηριοτήτων του λιμανιού της Θεσσαλονίκης προκρίνει το ΤΑΙΠΕΔ για την προσέλκυση επενδυτή. Αυτό προκύπτει από την ενημέρωση των μελών της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, όπως αυτή δόθηκε σήμερα από τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Κωνσταντίνο Μανιατόπουλο και τον διευθύνοντα σύμβουλο Γιάννη Εμίρη, ενόψει της έναρξης της διαδικασίας αξιοποίησης της συμμετοχής του ελληνικού Δημοσίου (ήδη ΤΑΙΠΕΔ) στην ΟΛΘ ΑΕ.

Μολονότι οι δύο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρθηκαν σε δύο σχέδια τα οποία αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο τραπέζι για τη χρήση των υπαρχουσών δημόσιων εγκαταστάσεων -είτε παραχώρηση συνολική είτε παραχώρηση επιμέρους δραστηριοτήτων με διατήρηση της δημόσιας διοίκησης- και οι δύο τόνισαν ότι η συνολική παραχώρηση είναι προτιμότερη διότι είναι και ταχύτερη και θα αποφέρει σημαντικό δημοσιονομικό όφελος αλλά και θα διασφαλίσει το εργασιακό σκέλος. Και αυτό διότι, όπως εξήγησαν, με βάση το κοινοτικό αλλά και το εθνικό δίκαιο, με τις επιμέρους παραχωρήσεις δεν μπορεί κανείς να μεταφέρει και τις εργασιακές σχέσεις.

Έτσι είναι πολύ πιθανό οι εργαζόμενοι αυτοί να μείνουν ως υπεράριθμοι στην εταιρεία με αβέβαιο το μέλλον τους. Ωστόσο το ΤΑΙΠΕΔ βρέθηκε αντιμέτωπο είτε με την κάθετη διαφωνία κομμάτων ως προς την διαδικασία των παραχωρήσεων των λιμανιών (ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ και ΧΑ) είτε με τις σοβαρές επιφυλάξεις-επισημάνσεις βουλευτών από τα άλλα κόμματα (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ) για τη συνολική παραχώρηση. Χαρακτηριστική του κλίματος ορισμένων επισημάνσεων βουλευτών είναι η παραδοχή εκ μέρους του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Κωνσταντίνου Μανιατόπουλου ότι «το έργο του Ταμείου έχει γίνει δύσκολο καθώς αντιμετωπίζεται με απαξίωση από τον πολιτικό κόσμο» και ότι «απειλές ή προειδοποιήσεις ότι θα γίνουν έλεγχοι στο ΤΑΙΠΕΔ δεν χρειάζονται διότι η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ δεν είναι αδαής, ξέρει ότι καμία νομική προστασία δεν τους προστατεύει, ξέρει τους κανόνες του παιχνιδιού αλλά ο στόχος είναι το καλό της χώρας».

Θυμίζοντας ότι το θέμα του ΟΛΘ έχει τεθεί ως προαπαιτούμενο από την τρόικα, ο κ. Μανιατόπουλος έσπευσε να υπογραμμίσει ότι η τοποθέτηση του Ταμείου δεν είναι δογματική αλλά με χρονική πίεση πρέπει να επιλέξει τη σωστή λύση. «Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν πουλιέται. Και δεν παραχωρείται τίποτε άλλο παρά η εταιρεία που σήμερα το διαχειρίζεται», είπε ο κ. Μανιατόπουλος εξηγώντας ότι η λύση της παραχώρησης επιμέρους δραστηριοτήτων δεν είναι απλή και απαιτεί πολύ χρόνο, ενώ αντίθετα στην περίπτωση της συνολικής παραχώρησης, οι επενδύσεις θα γίνουν πολύ ευκολότερα από μια εταιρεία που θα έχει τη συνολική διαχείριση του λιμανιού.

Αναζητείται σοβαρός υποψήφιος

Αλλά και ο κ. Εμίρης είπε πως αυτό που γίνεται στον Πειραιά πρέπει να γίνει και στη Θεσσαλονίκη καθώς ο ένας παραχωρησιούχος θα έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει οικονομίες κλίμακος και δεν θα υπάρχουν ανταγωνισμοί μεταξύ των δραστηριοτήτων, πολύ περισσότερο που η Θεσσαλονίκη «δεν είναι λιμάνι που μπορεί να χωρέσει δύο παραχωρησιούχους, κυρίως για τις εμπορευματικές δραστηριότητες».

Μάλιστα ο κ. Εμίρης ενημέρωσε ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει σοβαρό επενδυτικό ενδιαφέρον για το λιμάνι και επειδή υπάρχουν ευκαιρίες ανάπτυξης και σε άλλες χώρες, καλό είναι η Ελλάδα να εκμεταλλευτεί την περίσταση και να μη χάσει την ευκαιρία. «Τα κριτήρια που έχουν τεθεί είναι να προσέλθει ένα σοβαρός υποψήφιος με ίδια κεφάλαια, άνω των 110 εκατ. ευρώ, να έχει σωστή νομική υπόσταση και δραστηριότητα στα εμπορευματοκιβώτια ή εναλλακτικά να έχει λειτουργία σε χύδην φορτία», αυτό είναι το προφίλ του επενδυτή που θα αναζητήσει το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ, όπως έγινε γνωστό, θα υπάρξει σοβαρή αναθεώρηση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, ανάμεσα στο υπουργείο και τον ΟΛΘ, προκειμένου και ο χαρακτήρας του λιμανιού να διασφαλιστεί.

Ταυτόχρονα στη σύμβαση που θα υπογραφεί στη συνέχεια με τον παραχωρησιούχο, θα προβλεφθούν δεσμεύσεις για επενδύσεις σε διάφορα επίπεδα, βελτιωμένος αναπροσδιορισμός της σχέσης της πόλης με το λιμάνι, ενώ θα καθοριστούν και κανόνες για την ακτοπλοΐα.

Όταν έφυγε ο επενδυτής…

Όλοι σχεδόν οι βουλευτές που πήραν το λόγο αναφέρθηκαν στις αντιδράσεις των φορέων της περιοχής στην επικείμενη παραχώρηση. Στο κλίμα αυτό ωστόσο ο παριστάμενος υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης έσπευσε να υπενθυμίσει ότι «στη Θεσσαλονίκη, ενώ είχε προχωρήσει η διαδικασία παραχώρησης, το 2008, μετά από την ισχυρή κινητοποίηση φορέων, το κλείσιμο του λιμανιού, τις μακροχρόνιες απεργίες και το πολεμικό κλίμα που καλλιεργήθηκε, η παραχώρηση δεν ευοδώθηκε, ο επενδυτής αποχώρησε, έφυγε, έχασε και την προκαταβολή και σήμερα, ενώ το λιμάνι παρουσιάζει μια υγιή οικονομική κατάσταση, δεν έχει καταφέρει να προσεγγίσει τα φορτία που είχε στο παρελθόν».

Ο υπουργός τόνισε ότι τυχόν πώληση του πλειοψηφικού πακέτου θα συνοδεύεται και από ένα δεσμευτικό πλαίσιο επενδύσεων. Εξάλλου, με βάση και την πρόσφατη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης, με τη δημιουργία της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, θα ελέγχεται η τήρηση της κάθε σύμβασης ώστε να εξασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον.

«Είμαστε σε φάση μεγάλης ωριμότητας για να προχωρήσουμε σε αυτή την αποκρατικοποίηση», είπε ο κ. Βαρβιτσιώτης, ο οποίος εμφανίστηκε σύμφωνος με τις εκτιμήσεις του ΤΑΙΠΕΔ ότι σε περίπτωση παραχωρήσεων διαφορετικών δραστηριοτήτων, η διαδικασία θα είναι πολύπλοκη και μπορεί να οδηγήσει σε απολύσεις.

Διαφωνίες

Όμως τα επιχειρήματα και οι εκτιμήσεις δεν φάνηκαν να πείθουν πολλούς βουλευτές.

Χαρακτηριστική η περίπτωση του βουλευτή Σάββα Αναστασιάδη (ΝΔ) που προειδοποίησε ότι «η απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ για τη συνολική πώληση είναι ίσως βιαστική και πρέπει να την δούμε από την αρχή» και ότι «πρέπει να γίνει παραχώρηση κατά τομείς δραστηριότητας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και όχι συνολική πώληση».

Ο Γιώργος Ορφανός (ΝΔ) ζήτησε να αξιολογηθεί η ιδιαίτερη θέση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. «Δεν θα κινηθούμε με τον ίδιο τρόπο σε όλα τα λιμάνια», είπε ο βουλευτής και προσέθεσε ότι θα μπορούσαν να παραχωρηθούν χρήσεις. Το να πουλήσουμε όλο το λιμάνι δεν μας βρίσκει σύμφωνους, είπε και ζήτησε η λύση να έχει κοινωνική αποδοχή ακόμη και αν από τη λύση αυτή δεν πάρει λεφτά το κράτος για την αποπληρωμή του χρέους.

«Εμείς είμαστε αντίθετοι και στις παραχωρήσεις. Πιστεύουμε ότι τα λιμάνια της χώρας πρέπει να τα εκμεταλλεύεται το Δημόσιο. Πολύ περισσότερο είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι στο ξεπούλημα σε ιδιώτες», δήλωσε Δέσποινα Χαραλαμπίδου (ΣΥΡΙΖΑ) ενώ ο Γιάννης Αμμανατίδης (ΣΥΡΙΖΑ) προειδοποίησε το ΤΑΙΠΕΔ ότι μπορεί να αναζητηθούν ευθύνες και να ελεγχθεί για επιζήμιες συμβάσεις. Αλλά και ο Πάρις Κουκουλόπουλος (ΠΑΣΟΚ) είπε ότι το κόμμα του είναι αντίθετο στην απευθείας πώληση μετοχών και πρέπει να εξεταστεί το μοντέλο πώλησης του 24% και της σύμβασης παραχώρησης για το υπόλοιπο. Είπε ακόμη ότι δεν είναι απαραίτητο να εφαρμοστεί και στη Θεσσαλονίκη το μοντέλο παραχώρησης που εφαρμόστηκε στον Πειραιά.

«Η ελληνική Πολιτεία δεν έχει να χάσει κάτι αν έχει δύο διαφορετικά μοντέλα μεταρρύθμισης στα δύο βασικά λιμάνια. Είναι δύο διαφορετικά μοντέλα. Ας τα δοκιμάσουμε και ας έχουμε την ψυχραιμία να τα αποτιμήσουμε», είπε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ. «Πρέπει να υπάρξει ιδιωτικοποίηση των επιμέρους δραστηριοτήτων αλλά σε καμία περίπτωση το λιμάνι δεν πρέπει να χάσει το δημόσιο χαρακτήρα του», δήλωσε η Ασημίνα Ξηροτύρη Αικατερινάρη (ΔΗΜΑΡ) και προσέθεσε ότι το κόμμα της θα συμφωνούσε με κάποιες παραχωρήσεις, ενταγμένες όμως σε ένα γενικότερο προγραμματισμό για τα λιμάνια της χώρας. Πραγματικός ένοχος είναι οι μονοπωλιακοί όμιλοι, είπε ο Νίκος Καραθανασόπουλος (ΚΚΕ) καταγγέλλοντας ξεπούλημα των λιμανιών και μετατροπή της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κέντρο με όρους που δεν συνδέονται με την παραγωγική βάση, καθώς και με όρους φθηνού εργατικού δυναμικού.

πηγή: ΑΜΠΕ

Άλλες ειδήσεις κατηγορίας
Εμπλοκή στη συμφωνία για τα περιφερειακά αεροδρόμια(;)
Εφόσον υπάρξει θέμα επαναδιαπραγμάτευσης της παραχώρησης των 14 ...
«Πέρασαν» στην Fraport τα περιφερειακά αεροδρόμια
Την υπογραφή από το ΤΑΙΠΕΔ της Σύμβασης Παραχώρησης Αναβάθμισης, ...
Πυκνώνουν οι αντιδράσεις για τη συμφωνία στη ΝΔ
Μεγαλώνουν οι αντιδράσεις εντός ΝΔ από βουλευτές για τη νέα συμφωνία ...
Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για τον Ιππόδρομο
Κατατέθηκε στη Βουλή από την αναπληρώτρια Υπουργό Οικονομικών Νάντια ...
Εξελίξεις με τον Χολέμπας !
Μπορεί στον Ολυμπιακό να εμφανίζονται θετικοί στο ενδεχόμενο ...
Πρόσκληση σε βουλευτές για ανοιχτό διάλογο
Βάζει στο «παιχνίδι» πολύ δυνατά τους βουλευτές όλων των πολιτικών ...
Τέσσερις αλλαγές από το ΥΠΑΝ για άδειες στις λαϊκές αγορές, κλήρωση, εμποροπανήγυρεις και πρόστιμα
Τέσσερις βασικές βελτιωτικές αλλαγές σε επίμαχες διατάξεις που είχαν ...
Στη Βουλή η δολοφονία του Φύσσα/ Στα κάγκελα οι εκπρόσωποι των κομμάτων
Έβαλλαν κατά της Χρυσής Αυγής οι εκπρόσωποι όλων των κομμάτων στη ...
Στη Βουλή με τη διαδικασία του κατεπείγοντως το ν/σ για τα κρατικά λαχεία
Με τη διαδικασία του κατεπείγοντος εισάγεται στην επιτροπή ...