Νέα και ενημέρωση
Αθήνα, 11C°,
Κυριακή, 4 Δεκεμβρίου 2016
Ειδήσεις: Ατζέντα
Σχετικά Νέα
Αφιέρωμα στον Μαρκ Ντονσκόι στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας
Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης παρουσιάζει από τις 30 Απριλίου έως τις 3 ...
Το Σινεμά του Μάσκ Ντονσκόι: Αφιέρωμα από τη New Star
Η New Star θα πραγματοποιήσει αφιέρωμα στον σπουδαίο σκηνοθέτη Μαρκ ...
Το ουράνιο τόξο, του Μαρκ Ντονσκόι
Η New Star παρουσιάζει σε επανέκδοση το αριστούργημα του Μαρκ Ντονσκόι, Το ...
Top Επιχειρήσεις
Αθήνα
clientThumb
Πάτρα
clientThumb
Βόρειες Σποράδες
clientThumb
Βόρειες Σποράδες
clientThumb
Πάτρα
clientThumb

Γεια σας παιδιά!, του Μάρκ Ντονσκόι

Γεια σας παιδιά!, του Μάρκ Ντονσκόι

Η New Star  στον κινηματογράφο Αλεξάνδρα, το αριστούργημα του Μάρκ Ντονσκόι, με τίτλο « Γεια σας παιδιά», από 12 Μαρτίου 2014.

 

Μια ταινία, αλληγορία για όλα τα παιδιά της γης, που τιμήθηκε με το «βραβείο Ειρήνης». Το έργο έχει και μια συγκλονιστική σκηνή, άξια να περιληφθεί σε

κινηματογραφική ανθολογία. Τα παιδιά είναι η ίδια η ζωή, κι ο πόλεμος των αφρόνων μεγάλων είναι ο ίδιος ο θάνατος.

 

«Η ιδέα της ταινίας είναι να δείξουμε ότι τα παιδιά δε γεννιούνται με «κλίση για το πόλεμο», με έφεση για τη βία.»

Ντονσκόι

 

 

«Τα παιδιά, έχουν «κλίση για αγώνα». Χωρίς αυτή την κλήση η ανθρωπότητα θα είχε εκφυλισθεί από καιρό»

Ντονσκόι

 

Σε μια διεθνή κατασκήνωση της Κριμαίας συγκεντρώνονται παιδιά από διάφορα μέρη του κόσμου, που κουβαλούν τις ταξικές κι εθνικές προκαταλήψεις των γονέων τους. Ύστερα από τη συμβίωση των πρώτων ημερών ξεπερνούν τις αντιθέσεις τους. Ένα τραγικό γεγονός σκιάζει την εύθυμη ατμόσφαιρα της κατασκήνωσης: η Ινέκο, μια μικρή Γιαπωνέζα που έχει προσβληθεί από ραδιενέργεια αργοπεθαίνει. Τα παιδιά παρελαύνουν έξω από το παράθυρό της και κάνουν έκκληση στους μεγάλους να σταματήσουν τους πολέμους.
            Το 1960 που γυρίσθηκε, ο ψυχρός πόλεμος ήταν μια κυρίαρχη πραγματικότητα και παρόμοιες ταινίες προσπαθούσαν να σπάσουν λίγο τους πάγους που χώριζαν τα δυο στρατόπεδα. Ο σκηνοθέτης μάλιστα κατηγορήθηκε ως υπερβολικά «φιλειρηνιστής»  και το Γεια σας παιδιά έκανε δύο χρόνια να βγει στις αίθουσες! Ο Ντονσκόι αναγκάστηκε ν' απολογηθεί με το παρακάτω κείμενο:
            «Η ιδέα της ταινίας είναι να δείξουμε ότι τα παιδιά δε γεννιούνται με «κλίση για το πόλεμο», με έφεση για τη βία. Μέσω της ταινίας θα δείξουμε στους πατέρες και στα παιδιά τους, αυτό που οι πρώτοι επέβαλαν σαν τιμωρία στην ανθρωπότητα, καθώς και τι είναι ανθρώπινα δυνατό να επιχειρήσουμε ώστε να εξαφανίσουμε τον πόλεμο, αποβλέποντας στην ευτυχία των παιδιών. Σε κάποια στιγμή της ανάπτυξης του παιδιού εκδηλώνεται η ανάγκη να κάνει επίδειξη της δύναμής του. Το καθήκον μας έγκειται στο να προσανατολίσουμε αυτή την τάση προς τη δημιουργία. Στα παιδιά αρέσει να παλεύουν, να παίζουν πολεμικά παιχνίδια και να διαβάζουν πολεμικά βιβλία. Αυτό σημαίνει ότι έχουν από τη φύση τους κλήση για τον πόλεμο; Όχι, έχουν «κλίση για αγώνα». Χωρίς αυτή την κλήση η ανθρωπότητα θα είχε εκφυλισθεί από καιρό»

 

 

 

ΜΑΡΚ ΝΤΟΝΣΚΟΙ

Σοβιετικός σκηνοθέτης και σεναριογράφος Μαρκ Ντονσκόι γεννήθηκε στις 21 Φεβρουαρίου στην Οδησσό και αρχικά  σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο της Συμφερούπολης. «Ως παιδί είχα δύο πάθη : τον αθλητισμό και το θέατρο ,αναφέρει ο σκηνοθέτης. Στο υπόγειο , όπου ζούσε , ο φίλος μου ( ο πατέρας του ήταν τσαγκάρης ) , οργανώναμε κάθε Κυριακή παραστάσεις.» Κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου Πολέμου, ο Ντονσκόι υπηρέτησε στον Κόκκινο Στρατό και βρέθηκε δέκα μήνες σε αιχμαλωσία. «Οι δέκα αυτοί μήνες ήταν ίσοι με δέκα χρόνια», - έγραψε πολλά χρόνια αργότερα , ο Ντονσκόι. Το ταξίδι του στον κινηματογράφο άρχισε με το σενάριο «Το τελευταίο προπύργιο» - από την ιστορία της παρανομίας της Κριμαίας. Ο Μαρκ έφερε το σενάριο του στη Μόσχα, το οποίο και αξιοποιήθηκε αμέσως. Σκηνοθέτης της ταινίας θα ήταν ο Βσεβολόντ Μεγιερχολντ

Ο Ντονσκόι εργάστηκε για έξι χρόνια σε στούντιο του Λένινγκραντ – στην αρχή ως βοηθός σκηνοθέτη και βοηθός μοντάζ και αργότερα άρχισε να σκηνοθετεί ο ίδιος. Την παγκόσμια αναγνώριση του Ντονσκόι έφερε η τριλογία του «Τα παιδικά χρόνια του Μαξίμ Γκόρκι», που αποτελούσε την αυτοβιογραφική παραγωγή του ίδιου του συγγραφέα «Παιδική ηλικία» (1940). «Στα ξένα χέρια» (1939)  και «Τα πανεπιστήμιά μου» (1940). Όπως έγραψε ένας από τους κριτικούς «κάνοντας τα έργα για τον Γκόρκι, ο σκηνοθέτης έμαθε την τέχνη της διείσδυσης στο βάθος του ανθρώπινου χαρακτήρα, τις αρχές τις τέχνης και την αλήθεια της ζωής». Την ποίηση για την αδικημένη ζωή, την μεταπήδηση από την περιγραφή της καθημερινότητας της ζωής στα ύψη της ρομαντικής αντίληψης της πραγματικότητας. Η εσωτερικότητα του μοντάζ, το βάθος της σκηνής εμφανίζονται στον Ντονσκόι ταυτόχρονα με τον Ρενουάρ μέχρι τον Ουέλς. Ο σκηνοθέτης «γράφει με την κάμερα» και γίνεται ο μυθιστοριογράφος του Γκόρκι. Η τέχνη του Ντονσκόι είναι δημιουργία βασιζόμενη στην εμπιστοσύνη στον άνθρωπο. «Εμείς – γράφει ο σκηνοθέτης – μπορούμε να αγαπάμε, γιατί είμαστε πιστεύουμε πως κάθε ανθρώπινο ον έχει στην ψυχή του μεγάλη καλοσύνη… το μόνο που χρειάζεται είναι να μπορείς να την ανοίξεις».

Στη διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου σκηνοθετεί τέσσερις ταινίες: «Πως δενόταν το ατσάλι» (1942, του Οστρόβσκι), τη νουβέλα «Μαγιάκ» μαχητικό κινηματογραφικό ημερολόγιο (1942) «Ουράνιο τόξο» (1944 βασισμένο στο μυθιστόρημα του Βασιλέφσκι - βραβείο Εθνικού Συμβουλίου Κριτικών Κινηματογράφου ΗΠΑ 1946) και «Οι αδούλωτοι» (1945, βασισμένο στο μυθιστόρημα του Γορμπάτοβ, βραβείο Φεστιβάλ Βενετίας 1946). Η ταινία «Ουράνιο τόξο» θα αποτελέσει μια από τις κορυφές στιγμές δημιουργικότητας του Ντονσκόι. Ηρωική φιγούρα μιας απλής Ουκρανής γυναίκας – παρτιζάνας, καθώς και  οι εκφραστικές φιγούρες των συγχωριανών της, προσέδωσαν ένα επικό εύρος αναπνοής στο φιλμ με χαρακτηριστικά λαϊκής τραγωδίας.

Για τη δημιουργία των σκηνών, ο Ντονσκόι χρησιμοποίησε τα προσωπικά του βιώματα, από  την απελευθέρωση από τους Γερμανούς στα περίχωρα της Μόσχας και μιλώντας με τον κόσμο που ήταν υπό πολιορκία.

            Ο Ντονσκόι είναι ένας ποιητικός καλλιτέχνης. Η σκληρή πραγματικότητα που περιγράφεται στο «Ουράνιο Τόξο» δεν τον εμπόδισαν να διατηρεί την υψηλή εκτίμηση που είχε για τον άνθρωπο.

 

Κοιτάζοντας το φιλμ ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ρούζβελτ έστειλε στο όνομα του σκηνοθέτη τηλεγράφημα, όπου του έγραφε: «Καταλάβαμε την ταινία και χωρίς μετάφραση… Θα τη δείξουμε στον αμερικάνικο λαό με το μεγαλείο που της αρμόζει…».

 Το 1947, ο Ντονσκόι δημιούργησε την ποιητική ταινία «Τη δασκάλα του χωριού» με την Βέρα Μαρετσκα στον κεντρικό ρόλο. Ο Ντονσκόϊ έγραφε «Με την ταινία αυτή ήθελα να μιλήσω για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, για την ομορφιά της ζωής και ότι η λέξη «ζωή» σημαίνει αγαπώ τη ζωή «ζωή σημαίνει εργάζομαι για την ευτυχία των άλλων».

Ακολουθεί  η ταινία «Ο Αλιτέτ πάει στα βουνά» (1950 βασισμένο στο μυθιστόρημα του Σεμιούσκιν), στην οποία αναδεικνύεται το ταλέντο του οπερατέρ Σεργκέι Ουρουσέβσκι.

Το αμέσως επόμενο διάστημα ο Ντονσκόι καταπιάνεται πάλι με τα έργα του Γκόρκι. Για πολλά χρόνια ονειρευόταν να κάνει μια ταινία βασισμένη στο μυθιστόρημα του η «Μάνα».

Όταν γυριζόντουσαν οι τελευταίες σκηνές της ταινίας ο σκηνοθέτης πήρε μια επιστολή από το Λονδίνο, όπου τον ενημέρωναν ότι στο φεστιβάλ κινηματογράφου του Εδιμβούργου, η τριλογία για τον Μαξίμ Γκόρκι πήρε βραβείο «Ρίτσαρντ Ούινινγκον». Το 1956 η Ουνέσκο διένειμε κατάλογο με τους 28 καλύτερους σκηνοθέτες, όπου ο Μαρκ Ντονσκόι φιγουράρει κοντά στους ιδρυτές του σοβιετικού κινηματογράφου Αϊζενστάιν, Πουντόβνικ και Ντοβζένκο.

Ο Φιλιπ Οντίκε έγραφε για τον Ντονσκόι: «Μικρόσωμος, ευκίνητος, νευρικός, ο Μαρκ Ντονσκόι κοκκινίζει και γελάει, απαγγέλει και διαμαρτύρεται, κουνάει απειλητικά το δάχτυλο, και μετά ξαφνικά κλείνεται σε μια περίεργη σιωπή, σε βαθιά μελαγχολική σιωπή. Και μετά και πάλι ανεβάζει τον τόνο της φωνής του τονίζοντας δραματικά τις λέξεις, μιλάει για τη Χιροσίμα, για την ατομική βόμβα, για το τέλος του κόσμου, και καταλήγει με λεπτές χειρονομίες να περιγράφει προσωπικές ιστορίες.» Ο Μαρκ Ντονσκόι είναι ολόκληρος μια παράσταση , μα και ο ίδιος το πιστεύει… «εγώ λέει είμαι μια μεγάλη ορχήστρα, όπου παίζουν ήπια βιολιά άλλα και σκληρά κοντραμπάσα». Με τη σύζυγό του Ιρίνα, επίσης σεναριογράφο, ο Ντονσκόι γράφει σενάρια βασιζόμενα στις ιστορίες που έλεγε ο Κουτσιουμπίνσκι. Έτσι γεννήθηκε η ταινία «Με ακριβή τιμή», η οποία αργότερα μετονομάστηκε στη Γαλλία «Το άλογο που κλαίει». Εκεί υπάρχει μια σκηνή όπου ένα άσχημο αδύνατο, αλλά στο παρελθόν πανέμορφο άσπρο άλογο κλαίει σαν άνθρωπος επειδή το πρόσβαλε χτυπώντας το ο αφέντης του.

Για αρκετά χρόνια ο Ντονσκόι δούλευε την ιδέα της ταινίας όπου έπρεπε να ακουστούν τα λόγια του Ιούλιου Φουτζικ «Τα παιδιά είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας». Η ταινία «Γεια σας παιδιά» (1962), είναι μια αλληγορία. Όλοι οι άνθρωποι είναι τα παιδιά της γης, όλοι απειλούνται με την καταστροφή από την ατομική βόμβα. Το φιλμ τιμήθηκε με το «βραβείο Ειρήνης». Ο Ντονσκόι παρουσίασε την ταινία «Γεια σας παιδιά» στην Ιαπωνία. Στη Χιροσίμα επισκέφτηκε το νοσοκομείο όπου βρισκόντουσαν τραυματίες από την ατομική βόμβα. «Ήμουν σοκαρισμένος από το θέαμα – έγραφε – αυτών των ανθρώπων και σαν καλλιτέχνης και σαν άνθρωπος καταδίκασα το γεγονός και έδωσα το λόγο της τιμής μου ότι ποτέ δεν θα πάψω να αγωνίζομαι ενάντια στην απειλή ενός πυρηνικού πολέμου».

Το 1960, ο Ντονσκόι, ασχολείται με το μυθιστόρημα «Η καρδιά της μάνας» (1967) και την «Η πίστη της Μάνας» (1967) που το αφιέρωσε στη μητέρα του Λένιν Μαρία Αλεξάντροβνά Ουλιάνοβα. Ως επιγραφή χρησιμοποίσε τα λόγια του Γκόρκι «Δόξα στη γυναίκα – μητέρα, η αγάπη της οποίας δεν έχει φραγμούς. Οι άνθρωποι είναι πάντα παιδιά για τη μητέρα τους… Χωρίς τη μητέρα δεν υπάρχει ούτε ποίηση, ούτε ήρωας». Το 1974 θα κλείσει την τριλογία για τις γυναίκες που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη ζωή του Ι.Β. Λένιν με την ταινία «Νάντια Κρουπσκαγιά».

Ο σκηνοθέτης σε όλη του τη ζωή ασχολήθηκε με μεγάλη ευλάβεια με το έργο του Γκόρκι. Η τελευταία του ταινία «Η οικογένεια Ορλοβ» (1978) ήταν μια σύντομη αφήγηση του συγγραφέα. Στις 6 Μάρτη 1981 ο Ντονσκόι έκλεινε τα 80 του χρόνια, ενώ σε δύο εβδομάδες μετά τα γενέθλιά του, στις 21 Μάρτη πέθανε.

 

 

«ΓΕΙΑ ΣΑΣ ΠΑΙΔΙΑ!» / ZDRAVSTVOUITIE , DETI (Здравствуйте, дети!)

Σκηνοθεσία: Μαρκ Ντονσκόι
Έτος: 1960

Ασπρόμαυρο
Διάρκεια: 85'
Σενάριο: Ιρένε Ντονσκόι, Προυτ
Φωτογραφία: Γιάκοβιτς, Τσιμπίσοφ
Ερμηνεία: Λ. Σκοπίνα, Μπόρις Βινογκάντωφ

 

 

Διαβάστε το πρόγραμμα της New Star για το  αφιέρωμα στον σπουδαίο σκηνοθέτη Μαρκ Ντονσκόι από 13 έως 19 Μαρτίου 2014 εδώ.

Άλλες ειδήσεις κατηγορίας
Βερολίνο, γεια - Wofgang Herrndorf
Από τις εκδόσεις Κριτική κυκλοφορεί το βιβλίο, Βερολίνο, γεια του Wofgang ...
Γεια Χαρά του Γιώργου Μαρίνου στον Πολυχώρο Nodo Junior
Χαρούμενα και περήφανα συνεχίζουμε για 2η χρονιά την απολαυστική μας ...
Οικογενειακές Ανισορροπίες, με τους Μαρκ Ράφαλο και Ζόε Σαλντάνα
Η Tanweer παρουσιάζει στους κινηματογράφους από την Πέμπτη 30 Ιουλίου 2015, ...
Habitat: Έκθεση του Μαρκ Χατζηπατέρα στο Denise Bibro Fine Art της Νέας Υόρκης
Αν ξέρετε τη Νέα Υόρκη όπως την παλάμη του χεριού σας, τότε θα ξέρετε το ...
Tα παιδικά χρόνια του Μαξίμ Γκόρκι του Μαρκ Ντονσκόι σε επανέκδοση
Η New Star παρουσιάζει από 19 Φεβρουαρίου 2015 στους κινηματογράφους ...
Ο κλεμμένος λευκός ελέφαντας & άλλα διηγήματα - Μαρκ Τουέιν: Κριτική βιβλίου
"Μερικές φορές αναρωτιέμαι αν τον κόσμο κυβερνούν κάποιοι έξυπνοι που ...
Ο Τομ Σόγιερ, του Μαρκ Τουέιν στο Θέατρον του Ελληνικού Κόσμου!
Συνεχίζοντας το αφιέρωμά σε έργα της παιδικής κλασικής λογοτεχνίας με ...
Ο κλεμμένος λευκός ελέφαντας και άλλα διηγήματα  - Τουαίν Μαρκ
Από τις εκδόσεις Πατάκη κυκλοφορεί το μυθιστόρημα του Τουαίν Μαρκ με ...
Μάτα Κατσούλη: Η τέχνη με παιδιά
Από μικρή δούλευα με παιδιά. Θυμάμαι μαθήτρια Λυκείου δίδασκα πιάνο σε ...